سال 2017 سالی خوب مس از دیگاه icsg

سال 2017 سالی خوب مس از دیگاه icsg

سال 2017 سالی خوب مس از دیگاه icsg

اخبار فلزات: گروه بین‌المللی مطالعات فلز مس در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که به‌ دلیل رشد مصرف خودروهای برقی در سال جاری و همچنین وجود برخی مشکلات در عرضه مس، این فلز سرخ بیشترین رشد ممکن را در 2017 داشته است.

به گزارش اخبار فلزات و به نقل از مس پرس، وقفه‌های تولیدی در برخی از بزرگ‌ترین معادن دنیا و رشد تولید خودروهای برقی که تقاضای جهانی فلزات پایه شامل آلومینیم، مس و نیکل را افزایش می‌دهد باعث شد که مس فلز پایه‌‌ای باشد که طی سال جاری، به بیشترین شکل ممکن تحت‌ تأثیر سفته‌ بازی در بازار قرار بگیرد. در همین زمینه، «کارلوس ریزوپاترون»، مدیر بخش اقتصاد و محیط‌زیست گروه بین‌المللی مطالعات مس با بیان این‌که مهم‌ترین عامل رشد قیمتی مس به وقفه‌های تولیدی ایجادشده برمی‌گردد، اعلام کرد که «طی سال جاری، بازار مس با وقفه‌های تولید متعددی به ویژه در اندونزی، آفریقا و آمریکای لاتین همراه بود. بزرگ‌ترین وقفه‌های تولیدی که به‌ وقوع پیوست، اختلافات کارگری در معدن «گراسبرگ» شرکت فری‌ پورت مک‌ موران واقع در اندونزی و معدن «اسکوندیدای» شیلی شرکت بی.اچ.پی واقع در شیلی بود. در نتیجه وقفه‌های تولید متعدد، تولید جهانی مس معدنی از حدود 20 میلیون و 300 هزار تن در سال 2016 به 19 میلیون و 800 هزار تن در سال جاری رسید.»

در نتیجه چنین مشکلاتی در بخش عرضه، قیمت مس در اواسط ماه اکتبر به حداکثر 7هزار و 177 دلار بر تن نیز بالا رفت. قیمت مس در ابتدای سال جاری برابر با 5 هزار و 543 دلار بر تن بود. با وجود این‌که برخی از ظرفیت‌های معدنی نیز رفته‌ رفته به بازار تولید بازگشتند و سرمایه‌ گذاری در بازار افزایش یافت، قیمت مس در اواسط ماه نوامبر به 6 هزار و 768 دلار بر تن کاهش یافت. در حالی که تقاضای مس در حال افزایش بود، چنین تعدیل قیمتی در ماه نوامبر از نگاه فعالان بازار قابل پیش‌ بینی بود. گفتنی است که افزایش 4 درصدی تقاضای جهانی مس تصفیه‌ شده عمدتاً به صنایع ساختمان، نیروگاهی و حمل‌ و‌ نقل چین مرتبط است؛ چرا که چین، تقریباً نیمی از مس جهان را مصرف می‌کند.

از نگاه ریزوپاترون دومین عامل رشد قیمت مس بهره‌برداری بازار مس از رشد تولید خودروهای برقی در سراسر جهان است. با توجه به مشاهدات ریزوپاترون، هم‌اکنون، نزدیک به 200 هزار تن آلیاژ مس در ساخت خودروهای برقی مصرف می‌شود و این رقم به‌ طور پایداری تا سال 2020 رشد خواهد کرد؛ چرا که کشورهای متعددی درصدد اجرای مقرراتی جهت جایگزینی خودروهای احتراق داخلی با خودروهای برقی هستند. با وجود این‌ که تقاضای مس چین در سال 2017، نزدیک به 6درصد افزایش یافت، انتظار می‌رود که این رقم در سال 2018 به 3 درصد کاهش پیدا کند.

گفتنی است که انتظار نمی‌رود تا وقفه‌های تولیدی که در سال جاری به‌ وقوع پیوست، در سال آینده نیز اتفاق بیفتد؛ از این‌ رو احتمال دارد که بازار مس از حالت تعادل به‌ سوی مازاد عرضه در سال 2018 حرکت کند. با این وجود، نبود سرمایه‌گذاری کافی در بخش معدنی و افت متوالی متوسط عیار مس معادن جهان، سبب می‌شود که احتمال وقوع کسری عرضه تا سال 2020 هم‌چنان وجود داشته باشد.

پیام خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلیدواژه خود را وارد کنید